The GetDPI Photography Forum

Great to see you here. Join our insightful photographic forum today and start tapping into a huge wealth of photographic knowledge. Completing our simple registration process will allow you to gain access to exclusive content, add your own topics and posts, share your work and connect with other members through your own private inbox! And don’t forget to say hi!

Problem phase one 30 underexponerar

H

Hal2000

Guest
Hej skriver på svenska nu. Om jag plåtar med kameran mot ett gråkort så ska ju det bli ett streck mitten histogrammet för att uppnå detta, omöjlig jämför med min d800 så får jag gå ner från bländare 8 till typ 5.6 eller ställa om iso på min ljusmätare till iso40 då blir det exakt mitten på histogrammet. Allt annat verkar funka wb fina bilder om jag kör enligt iso 40 på ljusmätaren och lägsta iso dvs 100 på phase one. Har kollat allt på Mamiya 645afd 2 verkar okej. Testade även bakstycket på min Afd vart samma sak. Kan det vara fel på bakstycket

Mvh micke
 

danlindberg

Well-known member
Hej skriver på svenska nu. Om jag plåtar med kameran mot ett gråkort så ska ju det bli ett streck mitten histogrammet för att uppnå detta, omöjlig jämför med min d800 så får jag gå ner från bländare 8 till typ 5.6 eller ställa om iso på min ljusmätare till iso40 då blir det exakt mitten på histogrammet. Allt annat verkar funka wb fina bilder om jag kör enligt iso 40 på ljusmätaren och lägsta iso dvs 100 på phase one. Har kollat allt på Mamiya 645afd 2 verkar okej. Testade även bakstycket på min Afd vart samma sak. Kan det vara fel på bakstycket

Mvh micke
The OP asks if he should worry about his P1 30 underexposes around a full stop according to his light metre and D800.

My reply is that, I have also experienced a deviation between cameras/sensors and that if nothing else is funny, everything is consistant, then I simply dial in a permanent compensation on the light metre and shoot away.

Hej Micke

Jag har också varit med om detta, men om allt annat fungerar som det ska, inga konstigheter, så har jag bara satt en permanent kompensation på ljusmätaren och plåtat på...:)
 
H

Hal2000

Guest
Allt funkar nu laddade hem capture one som Doug sa. Tack för hjälpen alla nu är jag lättat
Mvh micke
 

danlindberg

Well-known member
Va bra att du fick ordning på det! Lycka till med bakstycket!


He downloaded Capture One and that solved it. He's happy and says thanks to everyone! :)
 
Top