Site Sponsors
Results 1 to 5 of 5

Thread: Problem phase one 30 underexponerar

Hal2000
    Guest

Problem phase one 30 underexponerar

Hej skriver på svenska nu. Om jag plåtar med kameran mot ett gråkort så ska ju det bli ett streck mitten histogrammet för att uppnå detta, omöjlig jämför med min d800 så får jag gå ner från bländare 8 till typ 5.6 eller ställa om iso på min ljusmätare till iso40 då blir det exakt mitten på histogrammet. Allt annat verkar funka wb fina bilder om jag kör enligt iso 40 på ljusmätaren och lägsta iso dvs 100 på phase one. Har kollat allt på Mamiya 645afd 2 verkar okej. Testade även bakstycket på min Afd vart samma sak. Kan det vara fel på bakstycket

Mvh micke

Senior Member danlindberg's Avatar
    Post Thanks / Like

Re: Problem phase one 30 underexponerar

Quote Originally Posted by Hal2000 View Post
    Hej skriver på svenska nu. Om jag plåtar med kameran mot ett gråkort så ska ju det bli ett streck mitten histogrammet för att uppnå detta, omöjlig jämför med min d800 så får jag gå ner från bländare 8 till typ 5.6 eller ställa om iso på min ljusmätare till iso40 då blir det exakt mitten på histogrammet. Allt annat verkar funka wb fina bilder om jag kör enligt iso 40 på ljusmätaren och lägsta iso dvs 100 på phase one. Har kollat allt på Mamiya 645afd 2 verkar okej. Testade även bakstycket på min Afd vart samma sak. Kan det vara fel på bakstycket

Mvh micke
    The OP asks if he should worry about his P1 30 underexposes around a full stop according to his light metre and D800.

My reply is that, I have also experienced a deviation between cameras/sensors and that if nothing else is funny, everything is consistant, then I simply dial in a permanent compensation on the light metre and shoot away.

Hej Micke

Jag har också varit med om detta, men om allt annat fungerar som det ska, inga konstigheter, så har jag bara satt en permanent kompensation på ljusmätaren och plåtat på...
    Alpa FPS • MAX • TC | Alpagon 32Hr | Helvetar 75 | Schneider 120N | Leaf Aptus II 5 • Leaf Credo 60 | www.danlindberg.com
    Likes 1 Member(s) liked this post

Super Duper
    Senior Member
    Shashin's Avatar
    Post Thanks / Like
    Images
    141

I agree with Dan.

Hal2000
    Guest

Allt funkar nu laddade hem capture one som Doug sa. Tack för hjälpen alla nu är jag lättat
    Mvh micke

Senior Member danlindberg's Avatar
    Post Thanks / Like

Va bra att du fick ordning på det! Lycka till med bakstycket!

He downloaded Capture One and that solved it. He's happy and says thanks to everyone!
    Alpa FPS • MAX • TC | Alpagon 32Hr | Helvetar 75 | Schneider 120N | Leaf Aptus II 5 • Leaf Credo 60 | www.danlindberg.com
    Likes 1 Member(s) liked this post

Tags for this Thread